З кого і чого сміялися цього року в українському інтернеті?

Ірина Стельмах

Київ – «Взнала, що внук проголосував за «Регіони», переписала хату на кота», «У мене є мрія», «папєрєднікі» та «курасани» цього року стали чи не найпопулярнішими політичними приколами у мережі. Інтернет-користувачі вдосталь збиткувалися над найвищими посадами – Президентом, Прем’єр-міністром, новим спікером парламенту тощо. У соціальних мережах активно обговорювали і важливі події всеукраїнського масштабу, креативно обігруючи  то підписання угоди про LNG-термінал, то складаючи прислів’я про поїзди Hyunday. Поява і активне поширення так званих мемів, демотиваторів та політичних карикатур – це протест суспільства за допомогою гумору, кажуть їхні автори.   

Лідер Радикальної партії депутат Олег Ляшко цього року найбільше сміявся з результатів виборів до Верховної Ради та з призначення Наталії Королевської міністром соціальної політики, а Миколи Азарова Прем’єром.  До жартів на свою адресу депутат ставиться спокійно і акцентує, що є політики, а є державні діячі.

​​​​Перші, каже, переймаються особистими рейтингами, тому й звертають увагу на всілякі жарти, а от другим – болить лише майбутнє держави, тому до демотиваторів, мемів чи політичних карикатур справжнім державним діячам, як і йому, має бути байдуже.

«Коли бачу жаби на себе, теж сміюся. Особливо багато їх було під час виборчої кампанії, коли обігравали, хто як хотів наші вила – то вила з варениками, то вила комусь під задницю, чи ще кудись. Я до цього ставлюсь спокійно – і до гумору, і до сатири. В нас вільна країна. Хто що хоче, те й каже. Хай кажуть. Називай хоч горщиком, тільки в піч не саджай», – каже Ляшко.

«Палата № 6 відпочиває порівняно з тими художниками, які ці шаржі роблять»

​​В політику людині без почуття гумору йти категорично заборонено. А воно у депутата від фракції Партії регіонів Михайла Чечетова, за його словами, ще з самого народження. Найбільше в 2012 році політика розсмішила партія «Свобода» – в перший день роботи парламенту. Депутат каже: «Ви ж бачили, як вони бігали в брудних черевиках по столах».

​​По-справжньому смішні шаржі, фотожаби та меми зі своїм зображенням Чечетов колекціонує. Найкращою ж називає картинку, де він виступає у ролі диригента Верховної Ради. Абсолютно всі інші приколи вважає політичними замовленнями. Вони, втім, свідчать про те, що політик рухається у правильному напрямку, і йому таким чином просто намагаються повставляти палки в колеса, каже Михайло Чететов.

«Хай собаки гавкають, а караван нехай іде. Я дивлюсь і думаю: палата №6 відпочиває порівняно з тими художниками, які ці шаржі роблять. Дійсно, є і тонкий гумор, але, на жаль, є й політичні замовлення, де одразу видно, що в людей, які це зробили розуму абсолютний нуль», – коментує він.

Політичний протест за допомогою гумору

Найбільше «стібуться» з тих, хто найбільше дратує, а це в нашій країні, звісно ж, політики. Так вважає засновник сайту durdom.in.ua, де зібрано чи не найбільше політичних приколів, – Роман Шрайк. І таке роздратування, каже він, перетворюється у протест за допомогою гумору, перш за все, через неконтрольованість мережі. Саме інтернет дозволяє тисячам людей безкарно створювати найрізноманітніші політичні приколи. А таким чином формувати думку великої частини суспільства. 

«Усі ці приколи і меми – це концентрована думка. Це не просто картинка, з якої можна посміятися. Сьогодні, коли з’явились соціальні мережі найяскравіші, найцікавіші і найкреативніші речі поширюються дуже швидко, як віруси. Тут люди, побачивши прикол, самі вирішують як на нього зреагувати і чи поширити  його далі . Історія політичного протистояння у вигляді гумору буде у нас постійно і чим далі, тим їхній вплив буде все більшим», – прогнозує Шрайк.

За словами Шрайка, абсолютними лідерами серед політиків, над якими цього року «стібались» у мережі за традицією стали Віктор Янукович та Микола Азаров. Бронзу за свою передвиборчу кампанію отримала  Наталія Королевська.

Інтернет-мемами називають спонтанно поширену у мережі інформацію, якою користувачі самостійно вирішили поділитись з іншими. Це можуть бути як фото, так і аудіо- чи відеоролики. Як правило, інтернет-меми в Україні мають яскраво виражений політичний чи соціальний характер.